Afrikako Txerri Izurriaren Mikrositea

1. Afrikako txerri-izurriari buruzko informazioa

Afrikako txerri-izurria (ATI) hedapen geografiko handiko gaixotasun biriko larria da. Txerri-espezieari baino ez dio eragiten (etxeko txerriak eta txerri basatiak), eta mundu-mailan galera ekonomiko eta ekoizpen-galera handiak eragiten ditu. Derrigor jakinarazi behar den animalia-gaixotasuna da, eta ez die pertsonei eragiten.

Haren aurkezpen klinikoa txerri-izurri klasikoaren eta gaixotasun komun askoren oso antzekoa da, besteak beste salmonellosiaren oso antzekoa; hortaz, laborategian egin behar da diagnostikoa.

Bizirik edo hilda dauden etxeko txerri eta txerri basatien bidez hedatzen da, baita haien produktu eratorrien bidez ere. Gainera, akainen bidez eta kutsatutako pentsu edo fomiten bidez (oinetakoak, jantziak, ibilgailuak, labanak, ekipoak, etab.) transmititu ahal da. Ingurumenarekiko erresistentzia handia dauka.

Prebenitzeko, inportazio-politika egokiak eta biosegurtasun-neurriak hartu behar dira, batik bat, fauna basatiarekin kontaktua egon daitekeenean. Kontrolatzeko, animaliak hil behar dira.

Gaur egun, ez dago Afrikako txerri-izurriaren kontrako txerto baimendurik.

ATIari eskainitako EFSAren webgunean honako bideo hau aurki daiteke, ATIaren birusak (ATIB) nola jokatzen duen eta hura ez hedatzeko zein borroka-neurri ezarri behar diren laburbiltzen duena:

Esteka honetan gaixotasunari buruzko informazio gehiago dago:

2. Egoera epidemiologikoa

Gaur egun, PPAk mundu mailako banaketa du, eta gaixotasun endemikoa da Afrikan. 2021eko udan, Amerikan, Dominikar Errepublikako etxeko txerrietan agertu da berriro, eta 1980ko hamarkadatik mendebaldeko hemisferioan baieztatutako lehen kasua izan da.

Europan 1957an deskribatu zen lehen aldiz Portugalen, eta 1960an diagnostikatu zen lehen kasua Espainian. 1994az geroztik, Espainia gaixotasun horretatik libre dago, baina Europan oraindik ere entzootikoki mantendu da Sardinian. 2007ko udan, Errusiako Federazioan gaixotasuna deklaratu zen eta Ukrainara, Bielorrusiara eta Moldaviara zabaldu zen. EBren barruan, 2014an egiaztatu zen PPA birusa zegoela basurdeetan eta/edo etxeko txerri-ustiategietan, Lituanian eta Polonian. Ordutik, EAPk aurrerapen motela baina etengabea erakutsi du iparralderantz eta mendebalderantz, eta gaur egun aktibo mantentzen da Europako ekialdeko eta erdialdeko hainbat herrialdetan, basurdeen populazioek izan duten mantentze-zereginaren ondorioz batez ere.

Esteka honetan, PPAk mundu-mailan duen egoera epidemiologikoaren mapa kontsulta daiteke denbora errealean, Europar Batasuneko PPArako Erreferentzia Laborategiarena (EURL-ASF), Animalien Osasuna Ikertzeko Zentroari (INIA-CISA/CSIC) dagokiona:

Europako Batzordeak astean behin bere webgunean mapa argitaratzen du, eta mapa horretan nahitaez adierazi beharreko gaixotasunen agerraldi deklaratuak ikusi ahal dira bere plataformaren bidez: Animal Disease Information System (ADIS) . Atari informatiko horretan EBko animalien gaixotasun infekzioso garrantzitsuen egoeraren bilakaera erregistratzen eta dokumentatzen da.

OIEk bere webgunean argitaratu ditu nahitaez aitortu beharreko gaixotasunen foku deklaratuak, OIE-WAHIS plataformaren bidez, informazio zoosanitarioko mundu mailako sistema eguneratua:

Jarraian, MAPAren informazio-oharrak daude, EAPren egoera epidemiologikoari buruzkoak:

2. ZUTABEA: BIOSEGURTASUNA

Biosegurtasun-neurri zorrotzak funtsezkoak dira birusa ez sartzeko. Uneoro aplikatu behar dira eta txerri-ustiapen guztietan, baita merkataritzakoak ez direnetan edo txikiak direnetan ere. Honako hauek dira neurriak:

Ustiategietan:

  • Egoera onean dagoen perimetro-hesia, basurdeen eta etxeko txerrien arteko kontaktua ekiditeko.
  • Instalazioetara sartzen diren pertsona guztiek erabilera esklusiboko eta derrigorrezko arropa eta oinetakoak izatea.
  • Eskuak ura eta xaboia erabilita garbitzea txerriak dituen eremu bat bisitatu baino lehen eta ostean (ustiapen intentsiboetan dutxatzea da egokiena).
  • Honako hauek garbitzea eta desinfektatzea:
    • Pedilubioak: txerriak dauden eremuetako sarreretan eta irteeretan desinfekzio-puntuak jartzea.
    • Ibilgailuak sarreran ibi, motxila, arku eta/edo presio-makina bidez.
    • Ustiategian sartzen diren ekipoak eta tresnak eta ustiategien artean partekatu behar ez direnak.
  • Autokontrola; ustiategiaren arduradunek ikuskapen bisuala egin behar dute garbiketa eta desinfekzioa egokia direla egiaztatzeko.
  • Ustiapenean gertatzen diren eragiketen erregistro eguneratuak: aziendaren, ibilgailuen pertsonen eta elikagaien mugimendua.  Ibilgailuen sarrera mugatzea, soilik ibilgailu baimenduak sar daitezen.
  • Baserrian sartu berri diren txerriak isolatzea, gutxienez 30 egunez, eta zeinu klinikoekiko adi egotea.

Ustiategi estentsiboetan:

  • Arreta berezia jartzea perimetro-hesian; hori puntu kritikoa da basurdeekin kontaktua izateko, hala nola ekoizpenean, putzuetan, jantokietan eta aterpeetan.
  • Gorpuak behar bezala kendu eta kudeatzea.
  • Beste ustiategietako langileak eta txerri-hazkundearekin lotutako beste pertsona batzuk etxeko txerriekin edo basurdeekin eta haien hondakinekin kontaktua izan dezaten ekiditea.

Autokontsumorako ustiategietan:

  • Ez elikatzea animaliak giza kontsumorako sukalde-hondakinekin/produktuen hondakinekin.
  • Txerriak uneoro ukuiluratuta mantentzea. Perimetro-hesia izatekotan, egoera onean dagoela egiaztatzea, zulorik edo tarte apurturik gabe.
  • Erabilera esklusiboko arropa eta oinetakoak jartzea animalien eremuetan sartzean.
  • Bisitariak animalien eremuetan ez sartzea, behar-beharrezkoa denean izan ezik.

3. ZUTABEA: BASOKO FAUNAREN KONTROLA

Oro har, basa-faunaren osasun-kontrola funtsezkoa da abeltzaintza-etxolako osasun-programek arrakasta izan dezaten. (APEren kontrolaren kasuan, ACACek jarduerak sustatzen dituzte ehiza-jardueren bidez basurdeen populazioa murrizteko, Europako Batzordeak bere webgunean jasotzen duen bezala, 2019ko urtarrilaren 30ean ehiztariekin egindako Konferentzian.

Euskadin, Neikerren animalia-osasuneko laborategiak basa-espezieen osasun-zaintza egiten du, bideo honetan ikus daitekeen bezala:

Ehiztariek funtsezko zeregina dute animalien osasuna babesteko, animalia basatien osasun-egoera kontrolatzen baitute ehiza-jardueretan, bereziki arriskutsutzat jotzen diren eremuetan. Horregatik, hainbat neurri hartu behar dituzte:

  • Basurde hil edo gaixo ororen berri eman agintari eskudunari: basurde baten portaera ezohikoa ikusten bada edo, ziurrenik, animalia bat hilda aurkitzen badu, ATIak infektatzeko aukera kontuan hartu behar da (batez ere infektatutako eremuetan edo arriskuan dauden eremuetan).
  • Agintaritza eskudunarekin elkarlanean aritzea basurde-kanalak aurkitu eta jakinarazteko.
  • Arropa, oinetakoak eta horien ekipoak in situ behar bezala garbitzea eta desinfektatzea, batez ere arrisku-eremu bat bisitatu bada.
  • Ehizarako izendatutako lan-eremuetan ehizatutako basurdeak lurruntzea, beste basurde batzuentzat hondakinik ez uzteko.
  • Txerri-ustiategiak ez bisitatzea, baldin eta ez bada beharrezkoa edo ez bada ehizatzea, etxeko txerriekin kontaktu erregularra izanez gero.
  • Ez partekatu zure ehizatik eratorritako etxeko produktuak, eta ez erabili animaliak elikatzeko.
  • Gaixotasunak oraindik eragiten ez dien eremuetan basurdeen dentsitatea pixkanaka murrizten laguntzea, eme helduen eta subadulten ehiza selektiboa barne.

4. Zer egin susmoa izatekotan?

ATIaren zeinu klinikoak aldakorrak izan ahal dira, baina beste txerri-gaixotasun batzuen antzekoak dira. Zeinuak, oro har, infekzioa gertatu eta 3 eta 15 egun artean agertzen dira.

Lehenengo zeinuak ez dira espezifikoak. Honako hauek izan daitezke:

  • Sukar altua, letargia eta gose-galera.
  • Txerriak bat-batean hil ahal dira, gaixotasunaren beste zeinurik izan gabe.

Ondorengo etapetan beste zeinu batzuk ikusi ahal dira, hala nola:

  • Larruazala gorritzea (larruazal zurbileko txerrietan soilik ikusi ahal da), eta belarri puntetan, isatsean, oinetan, bularrean edo sabelpean agertzen diren adabakiak.
  • Beherakoa, gorakoa.
  • Arnasteko zailtasuna.
  • Begi gorri puztuak, begietako jariaketa.
  • Abortuak, hilik jaioak.
  • Morbilitatea gehitzea eta altxatzeko borondate falta.

Kasu larrietan, heriotza infekzio-zeinu bakarra izan daiteke batzuetan, % 100ekoa izan ahal den hilkortasun-tasarekin.

ATIren edozein susmo izanez gero, berehala eta nahitaez jakinarazi behar zaio agintaritza eskudunari:

Agintariek gogorarazten dute ATIa izateko edozein susmoren aurrean, berehala eta halabeharrez jakinarazi behar zaiola agintari eskudunari; gure kasuan, EAEn Foru Aldundien abeltzaintza zerbitzuak dira:

  • ARABA: Probintzia plaza z.g. 01001 Vitoria-Gasteiz. Tel.: 945 18 18 18
  • BIZKAIA: Lehendakari Agirre etorbidea 9. 48014 Bilbo. Tel.: 944 066 828
  • GIPUZKOA: Gipuzkoa plaza z.g. 20004 Donostia Tel.: 943 11 29 87

5. Azken berriak

Jarraian, Afrikako txerri-izurriarekin lotutako albiste guztiak aurkituko dituzu:

Ley 8/2003 de sanidad animal

Real Decreto 599/2011, de 29 de abril, por el que se establecen las bases del plan de vigilancia sanitaria del ganado porcino.

Nota interpretativa sobre movimiento dentro del territorio nacional de jabalíes silvestres

Reglamento (UE) 2016/429 del Parlamento Europeo y del Consejo, de 9 de marzo de 2016, relativo a las enfermedades transmisibles de los animales y por el que se modifican o derogan algunos actos en materia de sanidad animal («Legislación sobre sanidad animal»). La PPA se incluye en el artículo 5 como una de las enfermedades objeto de aplicación del Reglamento.

Reglamento de Ejecución (UE) 2018/1882 de la Comisión, de 3 de diciembre de 2018 relativo a la aplicación de determinadas normas de prevención y control a categorías de enfermedades enumeradas en la lista y por el que se establece una lista de especies y grupos de especies que suponen un riesgo considerable para la propagación de dicha enfermedad de la lista. La PPA aparece categorizada como A+D+E, siendo por tanto de aplicación medidas inmediatas para su erradicación ante su detección, medidas de prevención durante los movimientos y medidas de vigilancia.

Reglamento Delegado (UE) 2020/687 de la Comisión, de 17 de diciembre de 2019, por el que se completa el Reglamento (UE) 2016/429 del Parlamento Europeo y del Consejo en lo referente a las normas relativas a la prevención y el control de determinadas enfermedades de la lista.

Reglamento Delegado (UE) 2020/688 de la Comisión, de 17 de diciembre de 2019, por el que se completa el Reglamento (UE) 2016/429 del Parlamento Europeo y del Consejo en lo referente a los requisitos zoosanitarios para los desplazamientos dentro de la Unión de animales terrestres y de huevos para incubar.

Reglamento Delegado (UE) 2020/689 de la Comisión, de 17 de diciembre de 2019, por el que se completa el Reglamento (UE) 2016/429 del Parlamento Europeo y del Consejo en lo referente a las normas de vigilancia, los programas de erradicación y el estatus de libre de enfermedad con respecto a determinadas enfermedades de la lista y enfermedades emergentes.

Reglamento Delegado UE) 2020/692 de la Comisión, de 30 de enero de 2020, que contempla el Reglamento (UE) 2016/429 del Parlamento Europeo y del Consejo en lo referente a las normas para la entrada en la Unión, y para el desplazamiento y la manipulación tras la entrada, de las partidas de determinados animales, productos reproductivos y productos de origen animal.

El Reglamento Delegado UE) 2020/692 de la Comisión, de 30 de enero de 2020, que contempla el Reglamento (UE) 2016/429 del Parlamento Europeo y del Consejo en lo referente a las normas para la entrada en la Unión, y para el desplazamiento y la manipulación tras la entrada, de las partidas de determinados animales, productos reproductivos y productos de origen animal.

Reglamento de Ejecución (UE) 2020/2002 de la Comisión, de 7 de diciembre de 2020, por el que se establecen normas de desarrollo del Reglamento (UE) 2016/429 del Parlamento Europeo y del Consejo relativas a la notificación a la Unión y al envío de informes a la Unión sobre enfermedades de la lista, al sistema informático de información, así como a los formatos y los procedimientos de presentación y envío de informes relacionados con los programas de vigilancia y erradicación de la Unión y con la solicitud de reconocimiento del estatus de libre de enfermedad.

El Reglamento de Ejecución (UE) 2023/594 de la Comisión, de 16 de marzo de 2023 por el que se establecen medidas especiales de control de la fiebre porcina africana y se deroga el Reglamento de Ejecución (UE) 2021/605.

El Reglamento de Ejecución (UE) 2023/1799 de la comisión, de 19 de septiembre de 2023 que modifica los anexos I y II del Reglamento de Ejecución (UE) 2023/594, por el que se establecen medidas especiales de control de la peste porcina africana.

Reglamento Delegado (UE) 2023/361 de la Comisión, de 28 de noviembre de 2022, por el que se completa el Reglamento (UE) 2016/429 del Parlamento Europeo y del Consejo en lo referente a las normas de uso de ciertos medicamentos veterinarios a efectos de prevención y control de determinadas enfermedades de la lista (1).

 

Reglamento de Ejecución (UE) 2021/605 de la Comisión, de 7 de abril de 2021, por el que se establecen medidas especiales de control de la peste porcina africana.

Eguneratze data: